mandag 9. juli 2012

02.05.12


Tenk, valpene er alt et døgn gamle! Noen har tatt av noen få gram siden de ble født, noen har lagt på seg bittelitt. Det normale er at de kan miste vekt helt ned i ti prosent, det er det ingen som har gjort.

I natt ble de ei stund veldig urolige. Jeg forstod ikke helt hva det var, tenkte de kanskje fikk litt lite mat og prøvde å gi de morsmelk erstatning. De spiste godt av den, men ville ikke roe seg likevel. Zelante såg ganske oppgitt på meg som ikke klarte å hjelpe henne med å løse problemet. Etter ei stund prøvde Z å "grave ned" valpene. Ho var forsiktig, men det såg skummelt ut. Da tenkte jeg at det kanskje var for kaldt for valpene og hengte opp varmelampa. Det hjalp, med en gang de fikk varme så roet de seg og sovnet.

Zelante syntes det ble for varmt, så ho overtok madrassa mi ved siden av valpekassa og la seg der og så på valpene. Dersom en valp ble urolig, hentet hun den og gav den mat og slikket den på magen. Ho har allerede full kontroll på hva som er godlyder og hva som er "rop om hjelp". Når en valp "roper om hjelp" plukker ho ut den valpen og slikker den. Viss ho slikker den på hodet, så utløser ho "sugerefleksen" og valpen vil søke mot pattene. Slikker ho på magen og baken er det tisse og bæsjerefleksen som utløses og valpen gjør fra seg det den må. Ho er utrolig flink! Tror ikke jeg kan få sagt mange ganger at ho er flink. Jeg har alltid vist at ho blir ei god mor. Men, at ho skal være SÅ flink og ta alt som ho skal kunne så raskt og uten å nøle, det har overrasket meg litt. Det som også fascinerer meg er at Zelante "teller" valpene. Når vi kommer inn fra tur, går ho rett bort til valpene og sjekker om alle ligger der de lå når vi gikk ut. Mangler det en, så sjekker ho valpekassa til ho finner de. Ho har full kontroll. Mange sier at tispene kjeder seg når de skal ligge i valpekassa hele dagen og må oppfordres til å være der. Zelante nekter å flytte seg. Jeg må virkelig jobbe for å få henne med meg ut så ho får gjort det ho må.














Siden i dag tidlig har Zelante lagt hele tiden i valpekassen. Og det enda jeg har på varmelampen hele tida. Det er hele tiden noen som patter melk og hele tiden noen som sover. Av og til patter alle sammen, da hører jeg et kor av smattelyder, andre ganger sover alle sammen, da er det helt stille her inne. Når de sover har de små rykkninger i hele kroppen.

Det er helt utrolig, men allerede rett etter fødselen var det noen av valpene som satte bein under seg og sto. De hadde ingen balanse og svaiet fra side til side, men de sto! Det er det samme i dag, noen av valpen kan stå alt! Når de skal finne Zelante eller noen av søskenene så "aker" de seg fremover på buken. De har et fasinerende tempo!

Av og til får Zelante voldsomme skjelvinger. Hele kroppen skjelver.... Det ser ganske skummelt ut. Men, ho er frisk og fin, spiser og har ikke feber. Jeg måtte ta en telefon til Zelante sin oppdretter for å høre med henne om det var noe kjent. Og, det var det heldigvis. Det er etter rier og ho kan ha de i noen dager.

Tidlig nevrologisk stimulering har vist seg å ha veldig god effekt både på mennesker og dyr. F.eks barn som vokser opp på barnehjem har hatt veldig god nytte av det. Ved å gjøre det på et valpekull, så oppnår en at valpene som voksne dyr får bedre helse, ikke blir så lett påvirket av stress. De som blir utsatt for stimulering lærer raskere og blir en bedre problemløser. Stimuleringen skal pågå fra første dag til de er tre uker. Vi har hatt første økt i dag :-). Morsomt å se hvor forskjellig alle reagerer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar