onsdag 11. juli 2012

09.06.12


I dag har valpene vært ute hele dagen, enten i hagen eller på verandaen. De har fått større innhegning i hagen, så nå kan de virkelig boltre seg der.
Den store nye aktiviteten har vært å jakte på mamma sin hale, det har vært utrolig kjekt å leke med den. Det er likegyldig om mamma ligger eller står, halen har vært spennende uansett. Rent generelt så liker de bedre og bedre å leke med ting. Når jeg setter meg ned til de med noe, så er de klare med en gang. Alle er gjerne med på draleker, men det er ikke alle som har fått med seg at jakting er spennende enda. Alle liker å bære ting - ingen tvil om at apportering ligger i genene.
Vi har hatt besøk av en hund i hagen i dag, en flatcoated retriver, noen av valpene syntes det var litt skummelt, mens andre syntes det var litt spennende.  Vi tar det veldig rolig nå i starten slik at valpene blir vant til andre hunder enn mamma uten å bli skremt.
I dag har alle valpene kommet løpende når jeg slå på matskåla og sier "nå er det mat småtroll" - det er tydelig at de lærer fort:-) Dersom jeg hadde hatt litt færre, så hadde jeg begynt med klikkertrening nå. Men, jeg er litt usikker på hvor mye jeg rekker når jeg har ni stykker. Og - uansett hvor kjekt det hadde vært at valpene hadde lært noe lurt til de kommer til de nye eierne, så er det nå engang slik at det er sosialiseringsprosessen som er det aller, aller viktigste nå!
Når jeg er i nærheten av valpene, enten jeg går over gulvet eller jeg setter meg ned til de der de er, så kommer det alltid en hel "haug" stormende mot meg for kontakt. Lille frøken gul - brun tispe utmerker seg likevel med å være kontaktsøkende. Ho er en av valpene som kommer og forlanger å bli løftet opp når jeg f.eks går over gulvet. Da kommer ho helt inntil meg, ser opp på meg og hopper opp med frambeina. Når jeg løfter henne opp, sukker ho tilfreds og begynner å slikke meg i ansiktet. Frk gul er alltid den som kommer først for å bli løftet ut av valpebingen om morgenene - ho stiller seg klar til å bli løftet med en gang ho hører at jeg kommer. Ho biter bare når ho er i vill lek, ellers er det slikking som er hennes store aktivitet. Når jeg leker med henne så liker ho alt, både å dra og å jakte. Frk gul er utrolig glad i gardiner..... Ho er kanskje ikke den ivrigste på å bære på ting, men er aldri vanskelig å by opp til lek - bortsett fra når ho sover. Da sover ho og om søsknene skulle prøve å vekke henne med å krype over henne så bare løfter ho hodet og ser på de før ho snur seg vekk og sover videre.
Lille frøken hvit er bestis med frk lilla - jeg skulle likt og visst hva de to pønsker på i lag. De er ett godt team, dersom den ene synes noe virker skummelt, går den andre frem for å sjekke - og motsatt. Av og til sloss de skikkelig - de er like gode begge to. En gang er det den hvite som dominerer, andre ganger er det den lilla. Lille hvit kan gjerne ligge å sove på fanget, men om de andre søsknene leker, så vil ho helst være sammen med de. Lille hvit og lille lilla er jevnstore så det passer på mange måter godt at de to har funnet hverandre
I morgen kommer de to siste :-) Også blir det utrolig spennende å se hvordan valpene er om to uker. Kan være mye som har endret seg til da!
Snikende ullteppe
 Mr Blå er nysgjerrig på den nye hunden
 Mr Blå og Frk orange
 Voksenkos
 Mr Blå vil gjerne si noe til Opus
 Litt usikre på hvem inntrengeren er
 Tante brun med rødt band, gir frk orange en lusing

 Hevnen er søøøøøøøt
 Deilige sokker
 Fantastsik gode sko synes Mr grønn
 Frk orange har funner en utkikksplass

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar