mandag 9. juli 2012

10.05.12


I dag har førstemann (eller egentlig jente) doblet fødselsvekta si. Det var ikke tjukkasen som ble først, men han er ikke langt bak. Vinneren ble brun tispe med rosa flette. Blir spennende å se hvem som blir nummer to.
Hver dag oppdager jeg ting jeg ikke har tenkt på. F.eks "vakuumet" som danner seg når valpene dier. I går reiste Zelante seg før lille turkis var helt ferdig i matfatet. Da hang lille turkis under buken til Zelante, det eneste som holdt henne fast var vakuumet som dannes når hun dier.... Ho holdt seg fast, helt til ho fant ut at ho måtte skrike litt over behandlingen moren gav henne, da falt ho ned i valpekassa. Nå er jeg blitt livredd for at en av valpene skal henge fast når Z går ut av valpekassa og har dekket gulvet på valperommet med madrass og dyner. Det har ikke skjedd etterpå, så jeg håper det var unntaket.Zelante er veldig forsiktig når ho reiser seg, så jeg tror ho fikk seg en overraskelse ho også....
Når alle valpene ligger med hver sin patte, så er virkelig fanget til Zelante fullt nå, det tror jeg valpene har forstått også for nå dier de mer på skift - noe som betyr at Zelante nesten aldri får slappe av i fred. Men, det virker ikke som at ho misliker det.
Zelante har fått skikkelig ulvehunger, ho spiser alt ho får og det er nesten så jeg tror ho kan spise ubegrenset. I dag gjorde ho noe ho ikke har gjort før - ho stjal en "godbit" rett ut av handa mi. Jeg var kjapp og tok den tilbake, men ho gav ikke opp og forsøkte like greit å stjele den en gang til.... Men, denne gangen var jeg forberedt og klarte å forhindre at ho fikk tak i det.
I dag er lille turkis blitt grøn/lilla og riktig søt. Egentlig er det helt genialt med hekla merkeband, mye bedre enn tråd fordi de som er hekla er mye mer elastiske og holder seg bedre på plass, uten at de må være veldig stramme.
Jeg har klippet 180 klør i dag!!! Puhhhhhhhhhhhhhhh - Ingen uhell og det er jeg veldig glad for. Jeg fikk et tips om å bruke neglesaks på de første kloklippene og det var veldig lurt, så 162 av klørne er klippet med neglesaks. Noen syntes det var ganske greit og bare lå der og ble klippet, andre syntes ikke det var fullt så greit, men med å få kose med mammaen mens vi gjorde det, så var det uproblematisk. Det er ganske geit å finne på belønning til så små valper - pupp fra mammaen :-) På valpene blir det kloklipp minst en gang i uka frem til levering, Zelante før nøye seg med de vanlige to ukers syklusene. Valpene sine klør var blitt ganske lange alt, så jeg tenker Zelante blir glad for å slippe å bli klort opp på juret.
I tillegg håper jeg å  legge et godt grunnlag til valpekjøperne slik at kloklippen skal kunne skje ennkelt og greit uten at de må til dyrlegen for å få det gjort.
Valpene blir stadig mer mobile og det er nok ikke lenge før jeg må sette inn ei fjøl til i valpekassa slik at jeg er sikker på at de holder seg der de skal. Kanskje jeg snart skal flytte tilbake til soverommet også - men jeg er ikke helt sikker på hvor jeg kommer til å sove minst. På valperommet når jeg ligger og ser på de og hører på godlydene, eller i senga mens jeg lurer på om de har det bra - eller.....
For meg så går tida så skrekkelig fort nå, men jeg får stadig tilbakemelding fra de som venter på valper at tida går ganske sent..... Enda ett bevis på at alt er relativt ;-)
Store turkis tar seg en ettermiddagslur
 Utslått etter et bedre måltid


 Men, egentlig var vi ikke helt mette.....
 Zelante passer på
 Mamma må vise at kloklipp ikke er farlig


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar