torsdag 19. juli 2012

17.06.12


I dag har vi hatt valpetest, utrolig spennende og interessant! Det er noe helt annet å se en og en valp i ett nytt miljø med nye mennesker, enn å ha hele gjengen samlet. Egentlig så er det bare lille tante brun som har vært ute på egenhånd på denne måten tidligere. Det har vært altfor lite tid til å ta ut en og en valp, men vi får se hva jeg rekker nå siste uka.
Testen bestod av elleve moment og det tok ca en halv time på hver valp. Det som ble sjekket var;
Hvor sosiale og kontaktsøkende valpene er, selvbeherskelse, hvordan valpen reagerer på å bli håndtert av fremmede, apportering, følsomhet for lyd, hvordan valpen reagerer på å gå på bevegelig underlag, om valpen oppsøker ukjent gjenstand som har bevegd seg og til slutt lekeinteressen. Før testen hadde jeg tenkt å legge ut alle resultatene på alle valpene her, men det blir rett og slett for omfattende. Testen gikk veldig bra og kullet fikk "over gjennomsnittet godt" av testleder. Jeg hadde jo tenkt at det skulle bli eksepsjonelt godt og var litt skuffet, men det fikk jeg ikke lov til å være - av testleder. Det var ingen valper som utpekte seg i negativ retning på noen måte. Alle avreagerte fint og ingen var noe redde. Testene blir gjennomgått når valpekjøperne kommer og henter sine valper. Da får de også vite hva vi har gjort i tida mellom testen og hentingen. Det  som virkelig blir spennende er når vi tester på nytt om litt over ett år og da se hvordan den testen blir i forhold til den vi har tatt i dag.
For at valpene skulle få være i nytt miljø, ble deler av testen gjennomført ute i regn. Det taklet de veldig bra, men det tok ikke lang tid før de begynte å fryse når de var våte.
Etter testen sov de så lenge at til slutt vekket jeg de for å få gitt de mat. De hadde bare lagt skikkelig på lading og tok virkelig av på stua etter å ha fått litt næring i kroppen. Det endte med at de slapp ut på verandaen der de "løp tulling". Når de begynte å roe seg, ville jeg ta de inn slik at de ikke skulle ligge ute og bli kalde - men det ville ikke valpene. Så kan dere sette dere ned, lukke øynene og se for dere showet når en skal prøve å få inn ni valper som ikke vil inn gjennom ei skyvedør. Det føltes ei periode som at det gikk flere valper ut enn jeg klarte å få inn og til slutt måtte jeg rope på hjelp.... Inne i varmen sovnet de fort, og det var det jammen meg flere som gjorde.
















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar