tirsdag 10. juli 2012

18.05.12


Når jeg skulle gjøre alt klart før fødsel (og jeg kan love dere at alt var klart før fødselen...), var jeg på apoteket og kjøpte kladder. Når jeg fikk se den store pakken, så tenkte jeg at dette må jo holde til mange kull.... Så feil kan en ta! I dag var jeg atter på apoteket - for tredje gang og nå syntes betjeningen tydeligvis litt synd i meg, for litt diskret fortalte de meg at jeg kan få de på blå resept...... Når jeg spurte om dyrleger kan skrive ut blå resept, så de litt rart på meg. Det endte med at jeg måtte fortelle hva jeg brukte kladdene til, da lo de godt og trodde nok ikke jeg ville få kladdene på blå resept, nei... Rart egentlig for det begynner å bli mye forskning som viser at det er godt for helsa å ha hund!
Som dere forstår - de tisser godt de små og det går hardt på kladdene samtidig som vaskemaskina får kjørt seg.
Valpene har virkelig begynt å leke med hverandre, det er litt som å se større valper leke, bare at det er i sakte kino. Alle bevegelser er ganske ustø og de trenger å sikte litt for å treffe der de har tenkt å treffe det tar tid og dermed blir lekingen i sakte kino.
En kan tydelig høre både bjeffing og en slags knurring. Knurringen høres mer ut som om de øver seg på å bli ekte bergensere enn hundeknurring. De skarrer så godt de kan. Noen lyse som Sissel Kyrkjebø, andre mer som Steinfeldt (nesten).
Når de er våkne reagerer de på lyd som kommer brått, men det ser ikke ut til at de helt klarer å finne ut hvor lyden kommer i fra. Jeg har ikke sett at de har reagert på lyder når de sover enda. Når de sover, så sover de. Og om de ikke er spesielt sultne, så fortsetter de å sove selv om Zelante kommer opp i valpekassa. På dagtid har jeg alltid radio på i valperommet, ellers er det vanlige "huslyder", men de er jo ganske skjerma for de fleste inntrykk enda.
Jeg har alltid vært så fascinert av "froskestillingen" som valpene ligger i når de er små. Til min store irritasjon fikk jeg ikke somlet meg til å ta ett eneste bilde av Zelante i den posisjonen. Nå er valpene her begynt å ligge i den stillingen, så dere får bare forberede dere på masse "froskestillingbilder" :-)
Forøvrig så har den blå gutten i dag utforsket flere liggestillinger, jeg tror han har funnet ut at på rygg er best!
Zelante har fått skikkelig SPA behandling i dag, først skikkelig gjennombørsting av pelsen (jammen har ho mistet mye nå, nesten så vi må til med hentesveis), så bad med shampo og balsam før ho ble fønet tør og klippet rundt snute og poter. Tror ho storkoste seg med å få være i fokus helt alene så lenge. I allefall likte ho SPA godbitene som ventet i kjøleskapet når alt var over. Valpene lå i valpekassa og sov og det var ikke en lyd å høre fra de.
Jeg har laget klar "inngjerding" slik at de kan få flytte på stua i løpet av helga. De vil fortsatt få det rolig rundt seg, men litt mer liv enn det de har på valperommet. Nå skal de gradvis venner seg mer og mer til lyder og inntrykk som alle voksne  hunder skal synes er helt normalt. Om nettene skal de fortsatt sove på valperommet.
Jeg har fått tak i karbonadedeig uten salt og vann, så det er også klart til de skal begynne å få annen føde enn melk. Ingen av de har fått noe til tenner enda, men jeg ser at de er på vei.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar