tirsdag 10. juli 2012

16.05.12


I dag har det vært ny kloklipp, på noen gikk det lettere enn sist, på andre var det vanskeligere. Zelante lå rett ved ved siden av meg mens jeg klippet klørne og jeg er ikke sikker på om det var til noe hjelp i det hele tatt! De sultne kjente mammalukta og hadde slett ikke tid til å ligge i ro på fanget mitt, men hadde det i stedet fryktelig travet med å få utnyttet sjansen til å ha matfatet for seg selv.  Når en valp spreller i hendene på deg, kan jeg love dere at det ikke er lett å klippe bitte små valpeklør… Men, det gikk bra i dag også og jeg kom i fra det uten uhell.
I valpekassa har jeg en del med ”kladd” og en del med wetbed. Wetbedden er ca en halv centimeter høyere enn ”kladden”, det er utrolig morsomt å se på valpene når de løper rundt i valpekassa for så å velte overende enten fordi de skal ned fra wetbedden eller opp…. Da triller de rundt og forstår ikke helt hva som skjedde. Noen reiser seg og fortsetter å løpe litt, mens andre bare ligger helt i ro og lurer på hva som skjedde…… De har ei myk og god madrass under, så det er ingen som slår seg og jeg kan le med god samvittighet.
Valpene er blitt lengere våkne, når de er våkne går de litt rundt og utforsker valpekassa og søsknene sine. Mr Brun ligger akkurat nå og suger på øret til store turkis.
De prøver jevnlig å komme seg over kanten i kassa, men nå tar det noen dager før de er store nok. Jeg må bare huske på å sette i ei fjøl til før den tid kommer.
Øynene til alle er åpnet og de ser skikkelig nærsynte ut. Myser mot meg når jeg ser på de og er så søte atte… Har lest ett sted at det tar opp til tre måneder før de ser skikkelig, så ikke rart de myser da.
Det er heldigvis ingen av valpene som reagerte på markkuren.
Zelante har begynt å ville være med på kortere turer ut, ho klarer å være borte hele femten minutter fra valpene før ho savner de fryktelig og må tilbake. Ho ”lengter” ekstra sterkt tilbake til valpene når det blåser, regner og er skikkelig surt ute….
Zelante spiser tre gang så mye som det ho normalt gjør, uten at ho legger på seg. Alt går vel i valpene, nå veier de syv kilo til sammen! Valpekassa som jeg syntes var så stor – er slett ikke like stor lenger.
Jeg har fått gode tips mht fotografering uten blitz, så nå er mye av rødfargen borte. Helt bra er det ikke enda, men for å få det perfekt må jeg photoshoppe og akkurat det har jeg ikke så mye tid til nå. Dessuten må jeg ha noe å gjøre på etter at valpene er reist også. Mimre og redigere bilder er sikkert ikke så dumt.











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar