onsdag 11. juli 2012

29.05.12


Valpene er nå begynt å få mat fire ganger i døgnet. Samtidig som de spiser mer, blir det mer etterlatenskaper..... I dag har det også vært mye mer våkne og leker med hverandre, med folk og med Zelante. I morgen har jeg tenkt at de skal få "ting" som de kan leke med også. Tennene klør så det er på tide at de får inn tyggeleker som erstattning for mine fingrer og tær. De begynner å bli ganske rampete, gardiner er kjekke saker. De er skikkelig sosiale og like glade i å ligge på fanget mitt og sove, som jeg er for at de vil sove der!

Jeg får stadig nyttige erfaringer og lærdom i forhold til det å ha ett valpekull. Det er noe eget med praksis.... For eksempel så har jeg aldri på noen av de kursene jeg har gått med tanke på oppdrettet mitt lært at å bade valpene før de får mat er virkelig bortkastet tid...... Innrømmer glatt at jeg burde ha tenkt meg det, men det gjorde jeg ikke. Dermed har ettermiddagen her gått som følger - bade, tørke og føne søte små valper før vi skulle få besøk av valpekjøpere. Så var klokka blitt seks og det var tid for mat.... En ting er at de bader i maten - (det har jeg jo lært etterhvert), men en annen ting er at når de nå får mat fire ganger om dagen som kommer det enorme mengder brune ting ut bak.... Og - de kommer like fort ut som maten går inn.... Ni valper som før maten var rene og fine og tørre badet først i maten også snublet de i hverandre sin bæsj fortere enn jeg klarte å plukke opp..... Joda, jeg har hatt mange valper og vet jo at slik er valper - det er bare det at der og da så tenkte jeg ikke på det i det hele tatt, jeg tenkte bare på å ha rene og fine representanter for "familien" når valpekjøperne kom på besøk..... Nå har jeg lært leksa, rekkefølgen er Mat - Bæsj - Bad - Føn..... Jeg kommer nok aldri til å glemme det igjen!

Valpene har fått ormekur nr to i dag, det smakte fortsatt godt - faktisk så godt at jeg fikk fanget fullt. Siden de fikk ormekuren samtidig som jeg veide de, så hadde jeg også PCen ved siden av meg på gulvet. Jeg visste ikke at det fantes så mange hurtigtaster jeg som det valpene klarte å finne.....

I dag er de fire uker, når de var født veide de totalt 2,56 kilo i dag veier de 13,91








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar