mandag 9. juli 2012

13.05.12


Nå har alle doblet fødselsvekta si! Det er ikke noe problem å se at de har vokst, selv om jeg ser de hver eneste dag.
Det er ikke så lett å veie de lenger. Flere av valpene begynner å klatre oppover kanten på skåla med det samme jeg har lagt de oppi. Jeg må passe nøye på slik at ikke skåla velter. Strengt tatt så trenger jeg ikke å veie de hver dag, det er liksom ingen tvil om at de vokser men jeg synes det er veldig spennende å se hvor mye den enkelte har vokst fra gang til gang. Også tenker jeg at det er kjekt å ha til neste gang jeg skal ha valper.
Øynene er begynt å bli små gliper hos noen, inni der kan jeg se øynene og de blunker! Selv om det ikke er noen stor åpning, så er det tydelig forskjell på størrelsen på "glipa" når de er våkne og når de sover.
Store turkis fikk sin egen merkedag i dag - ho er den første som tisset på meg :-) Så vet vi at den delen begynner å virke av seg selv også;-) Etterpå er det flere som har gjentatt bragden, men store turkis var den første :-)
Til nå har jeg brukt "kladder" i halve valpekassa og det har fungert veldig fint, men nå må jeg nok finne på noe annet. Når valpene går på kladdene eller ligger og dier, så klorer de kladdene i stykker. Jeg må finne på noe annet.... Har vetbed på halve, men det synes Zelante blir litt varmt å ligge på i lengden... Så da må jeg finne på noe som ikke blir så veldig vått og som Zelante vil ligge på. Jeg har ikke så veldig lyst til å bruke aviser.....
Når valpene er våkne holder de hodene mye mer opp enn tidligere. Før har de mer holdt hodene rett frem, mens de nå "strekker hals".
Jeg kan tydelig se at øregangene begynner å seg, nå er det små knappenål/stoppenål store åpninger i det som tidligere bare var en tett hudfold. Men, jeg har ikke inntrykk av at de hører noe enda.
Bevegeligheten har nesten en skummel utvikling. Nå er jeg begynt å lure på hvordan jeg skal klare å holde kontroll på ni stykker ute i skogen om noen uker, tror at enten så må jeg ta de dit på skift, eller så må jeg ha med medhjelper(e).
De sover lengre økter når de sover nå, og er mer aktive når de er våkne. Men fortsatt så sovner de med en gang de er mette.
Har fått noen tilbakemeldinger mht fargen på valpene. Den virkelige fargen er ikke som det kan se ut til på bildene. Om dere går tilbake og ser på bilder tatt med blitz, så er det den virkelige fargen. De siste dagene nå, har jeg tatt uten blitz og spesielt de gangene varmelampen står på blir fargen veldig feil.... Og - photoshop har jeg ikke så mye tid til akkurat nå.....
Koser med mamma
 Middagshvil
 Deilig å sove sammen
 Søskenkjærlighet
 Full avslapping
 Et skjørt av valper
 Mamma passer på de små, komfortabelt og med full kontroll!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar