tirsdag 10. juli 2012

19.05.12


I dag har valpene fått vært på stua mesteparten av dagen, de har vært "innegjerdet" på samme måte som på valperommet. Men, de har fått oppleve nye lukter og annet lys enn det de har vært vant til. Ikke at de har tenkt så nøye på det, virker det som - de ligger og sover og koser seg uansett hvor de er, så da så.... Jeg har spilt "Marillion" til de, men det har de ikke brydd seg om.... Når jeg banker i valpekassa, er det tydelig at de lurer på hva som skjer, de vet ikke hvor lyden kommer fra - men lytter. Når jeg klapper i hendene er det mindre reaksjon.
Jeg hadde trodd at de ville være mer våkne på stua første gangen her, men de bare la seg til å sove med en gang og det enda da fikk helt nytt teppe. Det eneste som lukter som "normalt" er kladdene.... Men, det er jo ett godt tegn at de bare legger seg for å sove, om de hadde vært utrygge og nervøse, så hadde de ikke gjort det....
Vi har såvidt begynt med besøk, de som husker Dina, kan sikkert tenke seg hvor fantastisk det er for meg at valpene bare legger seg til å sove i hendene på noen de ikke har møtt før. Dina, tålte ikke engang å bli holdt av meg.... Jeg vet at mine valper slik valper SKAL være, men for meg er det ikke selvsagt fordi jeg har opplevd å eie en hund som ikke er slik. Det er godt jeg er blitt flink til å telle til ni - ellers tror jeg fort det kunne blitt manko i valpekassa ;-) Zelante er litt interessert i besøket med det samme de kommer, men så går ho og legger seg og nyter å kunne slappe helt av ei stund mens jeg passer valpene. Ho har ei så enorm ro over seg, det er helt fantastisk å observere!
Valpene leker mer aktivt med hverandre nå, biter litt på hverandre og "knuffer" litt med labbene, men fortsatt så går det i sakte kino. Og, de har begynt å utforske seg selv mer. Litt forsiktig vasking "bak" og forsøk på å klø, som ender i at de velter over på sida og gjerne sovner der - i akkurat den stillingen som de landet i.
Nå har jeg så god kontroll på alle sammen at etterhvert som de vokser ut av "flettene" sine, så blir de uten merker frem til de er store nok til å ha på id-halsbandene jeg har kjøpt.
Jeg storkoser meg fortsatt med bare å sitte å glo ned i valpekassa, se hvordan de forandrer seg fra dag til dag og se hvordan de har full konsentrasjon når de må tisse, eller når de skal legge seg midt mellom to søsken som allerede ligger tett i tett. De har forøvrig begynt å revurdere for de skal tisse og hvor de skal sove. Tissingen foregår mer og mer på kladdene og de sover mer og mer på wetbedden, noe jeg er veldig glad for.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar