mandag 9. juli 2012

04.05.12


I dag tidlig fikk jeg meg en skikkelig overraskelse. Det var veldig tidlig, lenge før jeg hadde tenkt å stå opp. Jeg våknet av at noe "dunket" på madrassa mi. Da var det en valp som hadde klart å klatre over den 7 cm, høye kanten i valpekassa! Jeg synes det er helt utrolig!

Alle valpene har lagt godt på seg. Det er en som mangler fem gram på fødselsvekta, alle de andre har passert den. Valpen som hadde tatt mest av, er det som har økt mest fra i går til i dag.
Bevegeligheten blir bare bedre og bedre, alle har satt beina opp under seg, men ingen som har klart å gå skikkelig enda. Når de kravler fremover, så er ørene begynt å "flagre".

Det er litt mer "lyd" i valpene nå. Om de ikke finner spenen de vil ha med en gang høres de ut som fortvilte måkeunger, når de har funnet spenen - så blir lyden lik når duer kurrer før den går over til å bare være  smatting. Viss en av de har forvillet seg for langt vekk fra Zelante og ikke finner henne så fort som de vil - så vræler de!! Da legger Zelante hodet sitt slik at snuten ligger like forran valpen og etterhvert som valpen går mot henne, trekker ho seg tilbake slik ho lå og på den måten viser ho valpen hvilken vei de skal gå. Men, mesteparten av tida er det helt stille i valpekassa. Ikke en lyd å høre.... Nesten litt skummelt av og til....

Jeg er utrolig fascinert over kontrollenZelante har på lydene til valpene. Ho reagerer ikke med mindre det virkelig er noe, og da virker det som om ho vet hva valpen vil. Av og til vasker ho valpen og den blir stille med en gang. Andre ganger viser ho vei til pattene og de blir stille med en gang.... Dyreverdenen er utrolig!!!

Zelante vil fortsatt ikke gå i fra valpene. Når ho skal ut, så må jeg "tvinge" henne. Jeg klarer ikke å lokke henne ut av kassa. Jeg tar henne ut ca hver åttende time og det synes ho er altfor mye.... Jeg løfter henne ut av kassa, da ser ho lengselsfullt tilbake mens ho går mot døra. Ho går ved siden av meg helt til vi kommer ut. Da setter ho fart og løper bort på plenen og gjør det ho må (og ho må hver gang jeg tar henne ut). Så snur ho og løper inn igjen. Sjekker at alle valpene er der, også legger ho seg på sida klar til å være matfat.

Hver dag tenker jeg at i dag har jeg tatt litt lite bilder, hver kveld oppdager jeg at det var feil..... Her er dagens søte små :-)
 Hvor mange valper?


 Kom hit lillevenn




 Godt med noe å ta spenntak i
 Koser med mamma






 Åpen bar

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar