torsdag 19. juli 2012

30.06.12


Status fra i går er at turen til Donna og Line gikk strålende, på tross av kansellert fly og fullstendig trafikk kaos i Oslo. Ingen uro og ingen bilsyke. I tillegg sov ho hele natta (det som er normalnatt for henne), dvs til i sekstida. Det er så kjekt at det går så bra med alle sammen og at ingen klynker og lurer på hvor mamma, søsken og jeg er! Arni gikk det også fint med, ingen bilsyke, sovet hele natta og spiser godt :-)

Lille turkis, eller lille gull som hun het på slutten var den som fikk reise hjem til sin nye familie i dag. Nå heter hun  Aqua de Zelante Atene, hva hun skal hete til daglig er ikke helt bestemt enda men noe fint blir det sikkert.
Lille gull skal bo i Fjellveien og blir en av de vi har så nærme at vi både kan passe og ha kontakt på annen måte. Ho skal bo hos Mette, mannen til Mette og tre barn. Jeg tror lille gull er den som har vært planlagt lengst. Ho var til og med meldt på valpekurs før ho var født!!
Lille gull utmerket seg allerede ved fødselen, ho var den femte valpen som kom klokka 16:46 og med sine 223 gram var ho absolutt den minste. Det som gjorde henne bemerket var at ho kom til verden ved å "trille ut", ho kom uten at Zelante hadde veer. Plutselig så bare lå ho der, liten og pjuskete. Alle ble like overrasket, til og med Zelante. I starten var jeg bekymret for lille gull, redd for at ho skulle bli mobbet av de andre og at ho skulle slite med å få i seg nok mat. Men, den bekymringen var til ingen nytte. Når lille gull var åtte uker veide ho 4082 gram og det var tre valper som var mindre enn henne. Lille gull var nemlig den smarte i kullet og i stedet for å gi seg til med å kjempe med søsknene om maten, tok ho omveien via Zelante sine bakbein og fikk alltid kontroll på en av de pattene som hadde mest melk. Det tok ikke lang tid før lille gull ikke lenger var den minste, på langt nær. Lille gull har ikke startet "bråk" som jeg har kunnet se, men samtidig med den personligheten hennes så ser jeg slett ikke bort fra at det er ho som ligger bakom enkelte av "hendelsene" vi har hatt. Som nevnt er ho oppfinnsom - og min erfaring er at oppfinnsomme hunder er lærevillige på godt og vondt - så jeg føler meg slett ikke trygg på at ho tidlig hadde kontroll på konsekvensene om ho fant på noe tull og dermed gjerne lot andre ta "skylden". Det var for eksempel ikke uvanlig at lille gull hadde alt en liten valp trenger, teppe, griseøre, sko og sokk - mens de andre (inkludert meg selv) stod rundt henne og lurte på hvordan det hadde gått til - de hadde ingenting...... 






Ni valper er som hundre (tror jeg) to er som ingen (vet jeg). Det er så stille og rolig i huset at en skulle tro det bare var Zelante som er her nå. Tante og Mr Brun har lekt så fint i hele dag at vi rett og slett ikke merker at de er her. Enten har de lekt med hverandre, eller ved siden av hverandre. Etter at de ble alene har de ikke gjort fra seg inne, og det er ikke fordi jeg har passet spesielt godt på men fordi de har valgt å gå på verandaen.
Begge valpene fikk være med å lufte Zelante i skogen. To valper og en voksen, kan det være ett problem da? Det var vel ikke direkte ett problem, men jammen ble jeg svett!!! Hadde valpene tenkt å gå samme vei som mammaen? Og hadde den ene valpen tenkt å gå samme vei som den andre? Nope, hvorfor i all verden skulle de det! På veien møtte vi en Engelsk Springer Spaniel og en kjmpesvær blanding som de hilste hjertelig på og lekte litt med. Begge fikk testet å gå i line, det gikk veldig fint når lina fulgte etter der valpene der valpene ville gå, men akk og oy for noen grusomme greier det var når lina plutselig ville gå en annen vei enn det valpene hadde lyst til.... På vei hjem fra skogen fikk jeg den mest plagsomme opplevelsen jeg har hatt i hele min karriere som oppdretter.... Tenk dere at dere er på tur i skogen, har en valp på hver arm, også hører dere en mygg, først på vei inn i øret, så inne i øret også stikker den..... Tror dere at det klør? Også er hendene helt og fullstending opptatt!!! Er det mulig??? Ja, det er mulig..... Faktisk så kjenner jeg hvor ille det klødde bare jeg tenker på det her og nå.....


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar