onsdag 11. juli 2012

08.06.12


Når en sitter og bare ser på valpene, så er det så utrolig lett å tenke at de er så like. På en måte så er de det, men når en begynner å følge med en og en så ser en "personligheten" til hver enkelt. Måten de er like på er at alle er uredde, det er ingen "mobbere" og ingen "hakkekylling" alle er veldig sosiale både mot hverandre og mot mennesker. Alle viser tydelig at de vil bli løftet opp når jeg f.eks henter de om morgenen, eller skal bære de inn fra plenen. Men, så er de nå litt forskjellige også da....
Tante brun for eksempel (med rødt halsband) elsker å leke med søsknene sine, men når ho ikke leker så vil ho veldig gjerne kose. Ho kan godt sette seg på gulvet og se opp på meg som sitter i sofaen og bjeffe for å bli løftet opp. Når ho kommer på fanget, så legger ho seg godt til rette og kommer med skikkelig godt sukk før ho sovner. Når ho sover, så sover ho. Dersom ho blir vekket av noen av søsknene, så bare finner ho seg en ny plass der ho legger seg for å sove videre. Ho virker veldig lik Zelante i måten å "ta verden" på, ho tar det meste med stor ro. Alle valpene er veldig glade i å ligge på fanget og kose, men tante brun og den lille sorte med "gullband" er de som helt klart liker aller best å kose. De er også de to jeg mest tenker på som de "snille", ikke at de andre er slemme på noen måte - men de er litt mer rampete. Lille frøken gullband er den lure av valpene, ho er den som er mest oppfinnsom og finner på lure ting. Ho er den som gjerne prøver å grave seg under Zelante for å komme til pattene om Zelante ligger slik til at ho ikke kommer til på andre måter. Ho var den som var minst i kullet, men glad i mat som ho er så har ho passert to stykker og har for lenge siden mistet statusen som minst. Av og til er jeg redd for at jeg skal glemme å kose med noen av valpene, derfor er jeg veldig bevisst på at minst en gang hver dag så setter jeg meg ned og koser med en og en valp. Også blir det sikkert litt mer på noen enn på andre men det tror jeg ikke er så lett å unngå.
Lille frøken lilla tror jeg at jeg kan si er den som er mest "frempå" av valpene. Ho er matvraket og som oftest den som reagerer først på lyden av matskålene. Ho er også glad i å kose - men betingelsen er at det ikke står mat i nærheten, da foretrekker ho maten :-) Ho kan bli litt voldsom i leken med de andre, men ho er ingen "mobber" det er bare det at ho blir litt vilter og stor i forhold til noen av de andre. Ho reagerer veldig fint om de skriker fordi de har fått vondt og ser litt oppgitt på de andre som om ho vil si at "det der gjorde vel ikke vondt vel"? Jeg tror kanskje det er ho som oftest blir irettesatt av Zelante, men det virker ikke som at ho tar det så veldig tungt. Ho bare snur seg rundt og leker videre og er skikkelig happy. Frøken lilla og Mr brun kjemper hardt om tittelen som den største i kullet, det blir spennende å se hvem som vinner.
Mr Brun tror jeg blir ganske lik pappaen sin i utseende og kanskje også i gemytt. Som tante Brun så tar han livet ganske med ro. Når han er trøtt så sovner han akkurat der han er når han ble trøtt. Dersom han er alene på kjøkkenet når han ble trøtt, så finner jeg han sovende alene. Han må ikke nødvendigvis ha søsknene rundt seg når han sover, men om de er i nærheten så legger han seg veldig gjerne opp på de. Han liker også godt å sitte på fanget og kose, men synes ikke at det er den beste plassen å sove på. Han er også den som oftest sniker seg innpå Zelante når ho sover og legger seg til å sove sammen med henne.
I morgen skal jeg prøve å skrive litt om de andre valpene slik at alle får "sin plass"
Valpene har vært mye ute i dag, både på verandaen og på plenen de elsker begge deler!










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar