mandag 9. juli 2012

12.05.12


 dag har det vært mer "liv" når valpene har vært våkne, ikke at de har vært noe særlig mer våkne enn normalt - men når de har vært våkne, har de gått rundt i valpekassa. De går skikkelig og tempoet har økt betraktelig. Fortsatt er de ganske ustø, stuper kråke over hverandre eller snubler i en fold i teppet eller en fot til Zelante.
Jeg blir rågod på å telle til ni!! Dvs av og til klarer jeg å telle til ti..... Da må jeg prøve en gang til - og havner som regel på ni.....
De klatrer mer på Zelante og liker å ligge oppå henne.... En klarte via Zelante å klatre oppå stengene som er i kassa og la seg der å sove. Ho var ikke helt fornøyd når ho våknet og Zelante ikke lenger var der, så da måtte jeg trå til og hjelpe henne ned. Det er nok på tide å fjerne stengene nå. Det er to fjøler i fronten på valpekassa, må nok sette inn ei til om ikke så altfor lenge. For sikkerhets skyld har jeg madrass liggende på utsida av valpekassa, så om uhellet skulle skje og en faller ut så faller den i det minste mykt.
Det er ingen som har åpnet øynene enda, men jeg ser forskjell hver dag. Øynene under øyenlokkene er mye mer markert og "glipa" mellom øyenlokkene er også mer markert.
For første gang siden valpene var født, sov jeg i min egen seng i natt. Hadde dørene åpne, så jeg hadde full kontroll med hva som skjedde på valperommet (sover mildt sagt lett). Det var litt godt å sove i egen seng også, selv om jeg savnet å ligge og se på valpekassa.
Zelante har for første gang villet gå tur i dag, i hele 15 minutter var vi ute og luftet oss før ho fikk det travelt med å komme seg inn igjen :-)
Med en gang Zelante nærmer seg valpekassa når ho har vært ute av den, blir det skikkelig liv i leiren. Alle valpene kommer bort til kanten av kassa og venter på at mamma skal komme oppi. Jeg vet ikke om det er tilfeldig, men de fleste gangene når Zelante skal oppi kassa, så stiller ho seg først på utsiden ved det ene hjørnet. Når alle valpene er kommet bort dit, så går ho bort til motsatt hjørne og går opp i kassa og legger seg. På den måten er valpene i "feil" hjørne i forhold til Zelante og ho kan legge seg uten å legge seg på noen av valpene. Men, ho må være kjapp for det er valpene....
Nå har både vi og Zelante fått lørdagsbiffen, valpene ligger og dier og det er snart tid for å ta kvelden for alle.












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar